16 april, 2019

Anfallsspel

När vi känner oss trygga med vårt försvarsspel så är vi mogna att börja träna anfallsspel. Anfallsspelet är precis som försvarsspelet indelat i olika typer och målen fördelas ungefär lika på alla de tre olika sätten att anfalla:

 

  • Anfall
    • Omställning (kontring)
    • Fasta situationer (inspark, frispark, hörna mm)
    • Organiserat anfall (uppspel, etablering, avslut)

 

 

Anfallsspelet har dessutom ett antal principer som man bör förstå och varför vi rör oss på planen och skiftar positioner med varandra och inte står still. Rörelse, öppna passningslinjer, säkerhet, rytm, sidbyte samt attackera bakifrån är de sex principerna vi måste behärska i ett anfall av ovan nämnda typer som vi kommer till senare.

Så görs målen

 

Men först kan det vara intressant med statistik på hur man gör mål i futsal. Först kan vi med statistik, inte helt oväntat, fastslå att de flesta målen (57%) görs rakt framifrån.

 

 

 

Med vilken kroppsdel vi gör målen är sedan fördelat på.

 

Hur görs målen i futsal, kroppsdel. Spanska ligan 2016 (30 matcher 126 mål) Spanien EM 2010 (5 matcher, 27 mål)
Vristskott 54% 22%
Bredsida 27% 55%
Tåpaj ? 5%

 

Vidare från vilka moment som målen tillkommer från

 

Hur görs målen i futsal, typ av anfall. Spanska ligan 2016 (30 matcher 126 mål) Portugals landslag UEFA kval 2010 (3 matcher, 27 mål)
Organiserat anfall 42% 15%
Kontring 27% 40%
Fasta situationer 27% 45%
5 vs 4 4% ?
4 vs 5 2% ?
Målprocent ? 8%

 

Gemensamt för ovanstående studier är att de gjorts på elitnivå utomlands. Det vore intressant att få samma siffror på svensk elitfutsal samt på gräsrots futsal. Men det ger i alla fall en fingervisning om hur vi skall träna på anfalls- och försvarsspel.

Rörelsen

Eller rotationer som det heter internationellt, är det viktigaste inom anfallsspelet och det allra viktigaste i futsal. På 70-talet uppfann holländarna totalfotbollen som innebar att en back faktiskt fick gå över halva planen och även gå in i motståndarnas straffområde och ibland även byta kant. Sir Alex tog det vidare när han lät nya unga spelare få pröva alla positioner i laget innan denne blev back eller forward på pappret. Guardiola, Mourinho och Wenger har tagit efter. Men fortfarande ser jag många fotbollslag som spelar futsal där backar är backar I futsal har vi som sagt positioner och inte roller. En Pivot är en position högst upp i vår anfallsriktning, inte en titel eller roll. Har vi den insikten så kan vi alla börja skapa ytor för varandra med rörlighet och positionsbyten.

 

En spelare tar alltid en offensiv löpning efter passad boll. Löpningen är inte linjär utan ”v-formad” eller oregelbunden för att skaka av markering. Syftet med rörelsen är att säkra att det alltid finns ett passningsalternativ för vår bollhållare samt att finna luckor i motståndarnas försvar. Rotationen sker oftast på egen planhalva i syfte att etablera ett spel på motståndarens planhalva då vi är under press eller att luckra upp ett man-man försvar. Att träna detta är fundamentalt för anfallsspelet i futsal. I början är rotation väldigt svårt att förstå för fotbollsspelare så jag rekommenderar att börja väldigt enkelt när man över på denna. Börja först med att ha boll i hand. Spela alltså handboll för att säkerställa att fokus ligger på rotationen och inte på bollbehandlingen. När rotationen sitter med boll i hand övergår ni till att spela med fötterna fast gående. När även det sitter så är det dags för att spela med fötterna med fart. När den enklaste rotationen sitter så övergår ni till en svårare variant med boll i hand.  Att rotera all fyra är överkurs. Träna på att rotera tre spelare först där den fjärde antingen är pivot eller balans, med andra ord statisk i sin position.

 

Rotation på två spelare

Rotation på två spelare

Rotation på två spelare är enklast att börja med enligt ovan. #2 spelar bollen till #5 och rör sig i samma rörelse snabbt rakt framåt men viker sedan av tvärt genom en baklängeslöpning för att ha ögonen på bollen. #3 har under tiden tagit balanspositionen. #5 passar #4 som spelar tillbaka till #3 och sedan börjar det om.

Rotation tre spelare

När rotation på två spelare fungerar gå vidare och rotera på tre spelare. Denna variant innebär att tre spelare roterar på tre positioner och en spelare tar ett offensiv djup och drar på sig markering.

Spelare #3 passar #2 och gör sedan en falsk löpning och tar spelare #2 plats. Exakt samtidigt tar spelare #4 spelare #3 lämnade plats. Spelare #2 passar spelare #4 och tar den plats spelare #4 har lämnat. Spelare #4 passar spelare #3 varvid rotationen börjar om. När läge uppstår sker pass till spelare #5 och rotationen bryts och övergår i avslut. Spelare #5 rör sig offensivt och väntar på pass.

Rotation tre spelare

 

Rotation 1-3

Denna variant bygger på att tre spelare roterar och att spelare #3 är statisk och säkrar defensivt om någon skulle hända. Spelare #3 passar #2. När spelare #2 passar tillbaka bollen till spelare #3 så roterar spelare #2 och #4 samtidigt genom oregelbundna löpningar. Spelare #5 tar spelare #2 lediga plats med en rak löpning. Spelare #3 håller i bollen tills spelare #5 är i läge och startar sedan rotationen igen. Rotationen upphör genom att spelare #3 når ledig spelare på kanten eller tar den ytan själv genom en löpning.

Rotation tre spelare

 

Öppna passningslinjer

Genom att du har en god rörelse i laget och att spelare känner varandra och deras löpningar så skapas s.k. öppna passlingslinjer. Det innebär att man kan slå en passning framåt utan att motståndarna kan bryta. I försvar så är huvuduppgiften att stänga denna passningslinje och i anfall att öppna den. Det är med en passning förbi en, helst två motståndare, som ytor öppnas upp och möjligheter skapas.

Rytm

Ofta ser jag spelare som ”kladdar” med bollen för mycket i Svensk futsal. Jag ser inte det utomlands. Våra spelare är ofta tekniska men även alldeles för bollkära. I laget finns ofta en stjärna som alla litar på och när han får bollen stannar allt upp och vi håller tummarna för änne en föreställning. Det är just här futsal ”dör” en smula. När flytet och bolltempot stannar upp och vi landar på hälarna. Rytmen innebär att vi har max två, helst en, touch spelar bollen mellan oss och rör oss samtidigt. Det är när detta sker som vi spelar oss närmare motståndarnas mål för att till slut gå på avslut. Se på valfri spansk match så ser ni vad jag menar, där står inte spelaren och rullar bollen under sulan och funderar.

Säkerhet/dubbla

Att dubbla innebär att man säkrar upp bakom sin medspelare ifall denna blir slagen i en 1 mot 1 situation. Avståndet bakom är ca 4 meter och gör att vår motståndare inte kommer våga utmana. Man har alltså en passiv roll för att motverka ett friläge.

Omställning (kontring)

Flest mål i futsal görs när man tappar bollen i offensivt läge varvid kontring sker (eller när man slarvar med den kontringen och ger tillbaka bollen). Ofta är då motståndarnas mest offensiva spelare sist tillbaka och vi har ett numerärt övertag beroende på vem som tappar bollen. Om vingarna tappar bollen är det oftast 3 mot 2 kontring. Om siste man balansspelaren tappar är det 2 mot en eller friläge. Om pivoten tappar är det 4 mot 3 kontring. Alla olika kontringar kräver en lite olika men gemensamt är att det krävs att bollerövrande spelare avancerar snabbt ca 5-10 meter med bollen och därefter tittar upp och försöker genomföra taktiken. Ofta ser man att spelaren tittar upp och behandlar bollen i en sekund, istället för att vinna mark, vilket är tillräckligt för att kontringen skall försvinna. Det är också viktigt att bollen spelas på ett tillslag och att onödig bollbehandling undviks. Snabbhet är ledordet men det kan vara svårt att springa med boll i maxhastighet när man spelar på ett gummigolv med hög friktion.  Om vi är tre som kontrar mot två så är det bäst om bollhållaren går i mitten av banan och vingarna ligger lite före för att få passning eller ta retur på skott. Är det kontring 2 mot som i bilden nedan skall bollhållaren söka sig utåt kanten om denne inte kan löpa ifrån motståndarna siste man. Gemensamt för alla typer av kontringar är som sagt att bollhållaren #5 skall försöka gå rakaste vägen mot mål med hög fart och vingen #4 skall gå mot den bortersta stolpen för att få passningen. Kontring på kontring är vanligt i futsal och det försvarar vi oss emot genom att stanna med två spelare. Alltså att undvika kontring med tre spelare i största möjligaste mån.

Offensiv kontring

Fasta situationer

Ungefär en tredjedel av målen i internationell futsal görs på fasta situationerna inspark, målvaktens inkast, avspark, frispark med mur, straff, tio meters frispark och hörna. De fasta situationerna är ett stort riskmoment då vi kan råka ut för en kontring om vi satsar för offensivt. Se alltid till att ha två spelare som har ett defensivt läge. Stötta gärna med att lyfta upp målvakten för att skapa ett numerärt överläge. Att nöta fasta situationer tar tid och trots att jag tränat detta mycket med andra lag tidigare har inget lag riktigt lyckats att förstå när vi kommer till match. Därför kan vi aldrig ha fler än två varianter – då blir det bara rörigt. Min rekommendation är att ha endast en variant per fast situation som man tränar hårt på och väl när denna sitter börja med variant två. Det krävs mycket träning för att ha två fungerande varianter. Här är jag kluven till hur jag som coach vill delegera detta till spelarna eller ej. Min erfarenhet säger att spelarna tar för lätt på detta och tror att det räcker med att nöta en variant tio gånger så att den sitter. Jag hävdar att man måste vika 30 minuter i minst tio träningar på raken för att få en variant att sitta. Ledaren i mig säger att spelarna borde fixa detta själva och hitta på en variant men ofta blir det hönsgård och en stark spelare styr medan de andra lojt tittar på. Jag rekommenderar därför att du som coach skall ha en enkel fast variant som du kräver skall sitta vid ett visst datum. Sedan ger du spelarna frihet till max en variant till som de själva kan hitta på förutsatt att de enkla varianterna sitter. Låt sedan spelarna nöta detta efter träningen slut om du kan övertala vaktmästaren att få vara kvar lite till?

 

Om vi spelar internationellt kan vi ju säga till varandra vilken variant vi skall köra. Men om vi spelar i Sverige så får vi ju inte avslöja vilken variant vi kör. Jag vet att Falcao futsal har upp till fem varianter för hörna men jag anser att det är helt förkastligt eftersom de endast kan köra max 2 varianter per match då det är olika spelare varje gång och det förutsätter mycket träning och klokhet. Nej, träna istället in 2 varianter per fast situation och benämn den ena vänster och den andra för höger. Visa med den hand du räcker upp innan du slår bollen vilken av dessa som kommer. Ännu bättre blir det om vänstervarianten avslutas av en vänsterfot och omvänt.

Inspark

55% av de fasta situationerna är insparkar från sidlinjen. Har du begränsat med träningstid skall du därför träna in en variant på offensiv inspark. Vi skiljer på offensiva och defensiva insparkar beroende på planen insparken är. Om insparken för oss är på motståndarnas planhalva så kallar vi den offensiv och på vår planhalva defensiv inspark. Syftet med den offensiva insparken är att göra mål och med den defensiva att kunna spela oss upp i anfallsläge förbi eventuell press av oss.

 

Defensiva insparkar

När vi får defensiva insparkar skall vi alltid möta vår insparksläggare #5 för att spela tillbaka till denne. Det görs genom att #3 ställer sig fyra meter ifrån och blockar sin markering som står på fem meters avstånd. Den första insparken i matchen kommer garanterat motståndarna ställa sig på tre meter (regeln säger minst fem meter ifrån) och förstöra för oss. Påpeka detta för domaren och lägg inte frisparken förrän domaren mätt upp fem meter. Om du anser att de står för nära lägg inte frisparken. Ta hellre då att motståndarna får insparken. Det kommer vi tjäna på nästa gång. Sedan kommer vi resten av matchen få lugn och ro vid våra insparkar, något som är viktigt för uppbyggnad av vårt spel. #3 backar in i sin motståndare och blockar och vi kan i värsta fall även passa hem till målvakten om vi pressas.

 

Defensiv inspark

 

Offensiva insparkar

När insparken är offensiv, 2 meter från hörnflaggan eller mittlinjen, skall vi ha varianter kring detta. Här har vi två skilda varianter, skott samt inspel. Vi varvar dessa hela tiden ungefär att vi har inspelsvarianten var tredje gång och skott de flesta gångerna. Vilken variant vi väljer är dock avhängigt av hur motståndarna positionerar sin tvåmannamur. Om de bara ha en spelare i muren av någon anledning är det bara skottvarianten som gäller.

 

Insparksvariant: Skott

Detta är det absolut vanligaste fasta situationen och då bör man ha en skottvariant. Oftast möter motståndarna oss med en tvåmannamur. Vi skall då försöka skjuta mellan dessa två spelare mot den främre stolpen.

Insparksvariant-Skott

Varianten ovan innebär att vår spelare med den bästa vänsterfoten #3 skjuter från vänster kant och omvänt på den andra kanten. #2 gör minimal petning av bollen varvid #3 kommer i god fart och skjuter högt igenom muren. #4 skymmer målvakt och drar sig undan när skottet kommer. Denna variant är den enklaste och kan enkelt tränas med minimala förberedelser. Petningen kan gärna vara en lite lyftning så skottet sker på halvvolley för att få högre bana och fart.

Insparksvariant: Inspel

Denna variant varvas med skottvarianten och strävar till att få ett skottläge rakt framifrån. Används med fördel om motståndarens tvåmannamur är gles och medger spel mellan dessa.

Insparksvariant-Inspel

Varianten startar med att vår insparksläggare #3 håller bollen i handen medan domaren börjar räkna. När domaren räknat till två lägger denne ner bollen och petar, precis som i skottvarianten, bollen en decimeter.

Där möter #5 och slår in bollen mellan försvararna mot vår #2 som har markering i rygg. #2 fintar vändning åt ena håller med bollen men sular den tillbaka åt vår skytt #3, spelaren som lade insparken och som skjuter i mål. #4 ser till att skymma målvakt och dra på sig markering.

Avspark

En enkel variant på avspark är alltid bra att ha då motståndarna kanske inte är så alerta, kanske firar de fortfarande efter sitt mål. Notera att oavsett vilket system för försvar som motståndarna använder så ställer de ofta upp 2-2 vid avspark. Det kan vi utnyttja genom att slå en höjdboll över första försvarslinjen och bakom denna skapa en fri yta genom att dra bort den ena försvararen mot mitten. Avslutet bör ske på den sida där avbytarna inte sitter eftersom det kan finnas viss lucka där då motståndarna inte hunnit organisera sig än samt att det kan finnas ”trafik” kvar runt bänken som hindrar.

Frisparkar

Vi bör ha en frisparksvariant för frisparkar mellan 8-11 meter och en för frispark 6-7 meter från motståndarnas mål. Vi kallar de för den korta och den långa. Den korta är oftast av typen indirekt då hemspel och annat inom straffområdet flyttas ut till sexmeterslinjen och är indirekt, man får inte skjuta direkt i mål. Man ser om domaren håller upp handen, då är den indirekt. Håller domaren inte upp handen, testa att skjuta snabbt fast motståndarna inte har fått muren på plats ännu. I annat fall begär 5 meters avstånd av domaren och vänta tills signalen går.

Frisparksvariant: Kort/Direkt

Denna variant ger oss tre möjligheter. Att skjuta hårt genom/över muren eller att passa någon av spelare #3 eller #4. Vår störste spelare #5 ställer sig framför målvakten en halv meter framför muren och skymmer. Spelare #4 tal lång sats för att markera att det kommer ett hårt skott. Spelare #3 måste vara högerfotad och #2 vänsterfotad för att kunna slå in en hård passning istället för skott. När skottet eller passningen går tar #5 ett halvt steg tillbaka för att ytterligare hindra målvakten. Om det blir skott skall det gå högt strax under ribban och siktas mot den minste spelaren i muren.

Frispark Kort/Direkt

Frisparksvariant: Kort/Indirekt

Denna variant är komplicerad och kräver mycket träning, det handlar om att friställa en spelare vid stolpen.

Frispark Kort/Indirekt

#4 inleder med att löpa an bollen med lång ansats samtidigt som #2 förflyttar sig förbi muren och tar position ytterst i motståndarnas mur för att blocka. #3 rullar bollen minimalt så att #4 kan passa #5 som nu skall ha öppet mål.

Frisparksvariant: Lång/Direkt

Till skillnad från de korta varianterna så kan vi här aldrig veta hur motståndarna ställer upp muren och med hur många spelare. Här kan behövas improvisation då antalet spelare i muren, vinkel samt avstånd till mål påverkar denna variant. Om motståndarna ställer upp två i muren, vi har en vinkel samt avståndet är ca 9-11 meter så kan denna användas. Annars är det skott mot bortre stolpen som gäller.

Frispark lång/direkt

#4 slår en hård markboll genom #2 som först blockar muren och

sedan när bollen gått förbi gör en helomvändning för skott när #3 direktpassar. #5 löper även in och kan ta skott men framför allt blockar denne målvakt och sin markering.

Hörnor

Att blocka är inte tillåtet men faktum kvarstår och det är att det är en väl använd taktik. Se på handbollen där mittsexan hela tiden jobbar för att spärra försvararna så att mitt-nian kan komma emellan. Är domarna duktiga så blåser de för detta – det märker vi efter vår första hörna. På hörnorna använder vi gärna vår målvakt för att skapa ett större tryck offensivt. Det är viktigt att vi inte stressar när vi lägger hörnorna. Den som lägger hörnan bestämmer vilken variant som skall användas genom att visa upp ett eller två fingrar direkt när bollen gått död. Medan han hämtar bollen i lugn och ro tills han placerat bollen vid hörnan har det nu gått femton sekunder och under tiden har vi tagit positioner. När bollen är placerad vid hörnan har han fyra sekunder på sig att slå hörnan och alla vet att han gör det exakt fyra sekunder efter att bollen lagts på plats. Detta så att alla kan tajma sina löpningar.

Hörnvariant: Chip-skott

En variant på hörna är att chippa bollen över alla och där vår bäste skytt möter ungefär på tio meter. Enkel att genomföra och bra att bryta av med men resulterar allt för ofta i förlorad boll.

Hörna Chip-Skott

#2 rör sig inåt för att dra på sig markering eller/och blocka en försvarare medan #3 rör sig utåt sidlinjen samtidigt som #4 duffar bollen så den har backspin över försvararna till #3 som skjuter på helvolley. Även #5 kan skjuta men då blockar #3 istället.

 

Hörnvariant: Avancerad 1

Om du garanterat vill ha en variant som överraskar – kanske dig själv – eftersom den är ytterst komplicerad och kräver en hel del träning.

Hörna avancerad 1

#4 slår hörnan till #5 och löper i samma rörelse snett inåt planen. #2 drar på sig markering och söker sig mot bortre stolpen. #3 rör sig mot mitten från sin kantposition och får bollen av #5 på ett tillslag. #3 spelar bollen till #4 som antingen hoppar över eller sular bollen bakåt till #5 som nu kommer på skott.

 

Hörnvariant: Avancerad 2

Denna variant är svår och kräver mycket övning. Det lätta med den är att alla spelare står i stort sett still och skapar ett skottläge för #5. Det viktiga här är att #3 blockar bollbanan så att #5 får skottläget. Bollen måste också gå på ett tillslag och motståndarna måste befinna sig inom eget straffområde för att denna skall lyckas.

 

Hörna avancerad 2

#2 lägger hörnan till #5 som skarvar vidare, helst på ett tillslag till #4. #4 slår en passning mot #3 som tar ett steg mot sin närmaste motståndare och släpper bollen bakom sig där #5 har löpt in och skjuter i luckan som finns?

 

Hörnvariant: Blocking

En variant på hörna som går ut på att blocka försvarare så att vi får fritt skottläge vid första stolpen. Jag rekommenderar att träna denna mycket men sedan utse tre spelare som blir ansvariga för hörnan. Med begränsad träningsmängd är det nödvändigt att göra några spelare bra på denna och undvika att alla skall göra denna hörna som kräver mycket samträning.

 

Hörnvariant blocking

#2 uppgift att ta bort deras fjärde spelare ur spelet. Det gör han genom att söka upp denne och ”dra med” honom ur spelfältet. Om denne inte lyckas med detta avblåses hörnvarianten.

 

Själva hörnan initieras genom att #4 gör blockningen genom att helvända utåt. Med andra ord att snurra 180 grader med ansiktet mot vårt mål och sedan löpa rakt mot deras försvarare som markerar #5. #3 slår en hård markboll där #4 nyss stod. Bollrörelsen kommer göra att deras målvakt tar en sidledsförflyttning från det hörn vi vill skjuta i. #5 gör en minimal falsk löpning från bollen och helvänder utåt för att löpa rakt mot bollen och skjuter mot det hörn som deras målvakt nyss lämnade.  Var noga med att om hörnan går från höger så är det en högerfotad som skall avsluta och omvänt. Därför är det en fördel om du alltid har både höger-och vänsterskyttar på planen. Denna hörnvariant går ej att genomföra om motståndarna har för många spelare inom sitt eget straffområde.

 

Timingen är det svåra med denna variant som alltid börjar med blockningen, inte med att hörnäggaren slår bollen. Notera att vinkeln som skytten har mot målet inte får vara för stor. Ju rakare mot målet han kan löpa mot bollen och skjuta – desto bättre men också desto svårare att få en bra träff.  Skottet har ofta en tendens att gå över målet så var noga med att hålla bollen lågt.

Powerplay

I futsal EM 2010 så tog Tjeckien ut målvakten vid ställning 0-4, endast fem minuter spelade av andra halvlek. Genom att ha ett inövat spel med mycket bollsäkra spelare och strukturerade byten kunde Tjeckien tillslut vinna med 6-5 mot Ungern. Det Tjeckien gjorde var att ha lagets mest bollsäkre spelare i en position någon meter in på egen planhalva. Där kan man stå med bollen om man inte är målvakt. Målvakten, som var en utespelare i målvaktströja (en joker), tog position som vinge så att han snabbt kunde byta tillbaka om motståndarna skulle få tag på bollen – på samma sida som avbytarbänken.

 

 

 

Personligen tycker jag att flygande målvakter och jokrar skall förbjudas. Det skapar ett spel som är statiskt och tråkigt att titta på och motverkar futsals rörlighet. UEFA-cupvinnarna 2015, Kairat Almaty vann genom att använda denna taktik redan i första halvlek.

 

Det finns tre olika sätt att skapa ett powerplay (numerärt överläge), ofta i syfte att komma ikapp ett underläge eller i vissa lag ha som Plan A och spela med från start.

 

  • Powerplay
    • Flygande målvakt
    • Jokerspel
    • 5-3 vid utvisning

 

Flygande målvakt

En flygande målvakt är en målvakt som går med upp i anfallet så vi får systemet 1-2-2 i anfall. Detta är en utespelare eller ännu hellre en målvakt som är bra på fötterna som går med upp i anfallen men som står som målvakt när motståndarna anfaller. Jag kallar det för målvaktsspelare istället för målvakt.

 

Skilj alltså mellan jokerspel som är en utespelare som hoppar in i målet endast vid anfall och den flygande målvakten som är konstant under en längre tid och inte byter likt jokern. Den spelande målvakten har den defensivaste positionen i systemet 1-2-2 till skillnad från jokern som spelar som en vinge. Nackdelen med en spelande målvakt är att denne inte kan backa hem tillbaka över mittlinjen på grund av fyrasekundersregeln. Här måste man alltså vara vaksam på regeln som gäller för målvaktens spel på egen planhalva, 4 sekunder och bara en gång. Går målvakten över halva planen är denne en fri spelare och slipper dessa problem.

Flygande målvakt

Syftet med en flygande målvakt är att utnyttja tekniken i fötterna hos en utespelare för att skapa ett tryggt numerärt överläge i anfall. I denna variant så spelar #1, #2 och #3 mellan varandra tills ett läge uppstår då #1 spelar in mot mitten där #5 möter och håller i med sulan till #1 kommer på skott. Spelar #4 och #5 ansvarar för blocking av sin markering.

Denna variant fungerar endast om vår målvakt är mycket trygg med spelet med fötterna samt att motståndarna backar djupt och har en tät box.

Jokerspel

För att komma i 5-4 överläge så tillämpar vi ett uppspel som är inövat baserat på systemet 3-1, med andra ord tre spelare bak och en spelare fram. Se avsnittet om uppspel.  Men när vi väl etablerat oss på motståndarens planhalva har vi systemet 1-2-2. Som joker bör du ha en position som en vinge närmast avbytar-bänken, inte som en balans. Detta för att du snabbt skall kunna byta tillbaka men framförallt att om du har den mest defensiva positionen kan du bli pressad bakåt till egen planhalva där du bara får ha bollen i fyra sekunder eftersom du är målvakt.

 

#2 tar initialt en position i mitten på vår egen planhalva men ju längre anfallet pågår så försöker denna flytta fram och på så sätt få motståndarna sjuka ner i djupare i sin egen Zon.  #5 tar position vid den ena offensiv hörnan och #4 samma vid den andra.  #2 tar position längst ute vid sidlinjen ca 2 meter in på offensiv planhalva och #J mittemot på andra sidan. Här är det mycket viktigt att #J har den kant som är närmast vår avbytarbänk för ett snabbt byte tillbaka till vår målvakt om vi tappar bollen. Om det är vår målvakt, med andra ord om vi spelar med flygande målvakt, så spelar detta ingen roll.

Jokerspel

 

Vi vill åstad komma en maximal spelbredd som gör att motståndarna kan få tag på bollen om passningarna är vårdade. Passningarna mellan de fem spelarna går på två tillslag ända tills joker #J väljer ett tillslag och passar #5 vid hörnflaggan. Denne styr vidare bollen – med ett tillslag – till #4 som löper bakom motståndarnas sista försvarslinje och stöter in bollen.

 

Här är det viktigt att du tar hänsyn till spelarnas ”bra fötter”. Tänk på hur du vill skotten och passningarna skall komma. En passning från vinge tillbaka till balans är säkrare om den kommer från ”fel fot” – med andra ord vänster fot på höger sida och omvänt. Passningarna utmed långsidan är bättre med ”rätt fot” – med höger fot på höger sida och omvänt. Om du kan så träna på att avslut alltid kommer från en och samma kant. Kommer avsluten från vänster vinge så bör pivoten vara högerfotad och omvänt. Träna även på hur vi ställer om här. När jokern #J går på ett tillslag och känner att passningen blir bra kan denne direkt sticka och byta.

 

Målet är att de två spelarna vid hörnflaggorna ska spela in i boxen på one-touch bakom motståndarnas försvarslinje till pivoten eller passa snett inåt bakåt där en vår balans kommer. Om motståndarnas målvakt får kontroll på bollen efter en räddning så kommer denne försöka skjuta bollen i det öppna målet genom en halvvolley. Det är då viktigt att vår närmaste spelare försöker blocka målvakten så detta inte kan ske och kanske även kan ta tillbaka bollen.  Vår joker får i detta läge inte byta utan måste snabbt in i mål. Byte sker endast vid kontrollerade situationer typ när vi skjutit och bollen ligger i nötet utanför målet.

5-3 spel vid utvisning

Om motståndarna får en man utvisad så skall vi försöka lyfta upp målvakten eller en joker så vi får ett spel 5 mot 3. I dessa lägen är det stor chans att det blir mål.

 

Viktigt att tänka på

  • Kräver tålamod och att bollen förflyttas snabbt.
  • Spelarna måste visa sig i mitten eller vid den bakre stolpen.
  • Konstanta positionsväxlingar

 

Spel 5 mot 3 vid utvisning

Vi parkerar då två spelare vid respektive stolpe och bollar runt på de övriga tre för att nå in till dessa spelare. Tålamod är viktigt här. Låt motståndarens ensamme spelare i deras första försvarslinje jobba hårt i sidled. Återigen tålamod, det kommer alltid ett bättre läge men när väl #4 och #5 får bollen så är det skott som gäller.

Organiserat anfall (uppspel, etablering, avslut)

När vi förstår vikten av rotationer så kan vi gå vidare med att skapa ett organiserat anfallet med rörlighet. Det organiserade anfallet är uppdelat på tre faser:

 

  • Organiserat anfall
    • Uppspel
    • Etablering
    • Avslut

 

Det organiserade anfallets tre faser

Först måste vi komma upp på motståndarens planhalva via ett uppspel, vilket kan vara svårt om motståndarna har hög press. När man väl kommit över på motståndarnas planhalva så heter fasen etablering där vi försöker trycka ner motståndarna i sitt eget straffområde. Sedan kommer fasen avslut där vi oftast skjuter från det läge som etableringen skapat. Alla dessa faser har rörelsen som viktigaste ingrediens. Notera dock att de flesta mål futsal görs via fasta situationer, kontringar eller långskott och att träning på offensivt spel bör fokuseras på fasen uppspel om det finns begränsat med tid. Anfallsspel bygger i första hand på kreativitet. Jämfört med försvarsspelet är det rätt enkelt då man i stort sett kan välja på tre olika system; 2-2, 1-2-1 eller det mer i Sverige ovanliga 4-0.

Uppspel

Att sätta igång spelet efter en död boll på egen planhalva kan vara svårt om motståndarna har hög press på oss. Vi vill då formera oss 3-1, med tre spelare långt ner på egen planhalva och en pivot på topp som vi vill passa upp bollen till. Även 4-0 är en vanlig uppställning och att föredra men som kräver mycket träning. Det enklaste är att målvakten kastar på pivoten direkt men ofta blir den bollen svår att ta emot. Om motståndarna inte pressar oss högt så etablerar vi oss direkt utan uppspel genom att balansspelaren håller bollen tills alla funnit sina utgångspositioner. Vi tittar här på två olika system för att komma upp i banan, från vår planhalva och till nästa fas som är etableringsfasen.

Anfallssystem 4-0

Denna formation introducerades i Spanien av den brasilianske coachen Zego Acevedo på 90-talet och är den som används flitigast i Spanien idag. Startformationen involverar fyra spelare i mitten av planen oftast placerade i en semicirkelform. Denna formation kräver inga spelare med speciella kunskaper annat än stor bolltrygghet, så som formationen 1-3-1 förutsätter. Målet med denna formation är att få motståndarna att bilda en försvarslinje för att sedan utnyttja ytorna bakom denna. Formationen är också skapt för att reducera möjligheterna för försvararna att supporta varandra. Formationen bygger på konstanta positionsväxlingar och ett snabbt bollförflyttande. Används endast i uppspelsfasen om vi har hög press emot oss.

 

Här har vi alla spelare på egen planhalva för att avstyra en hög press. Vinge #2 tar en falsk löpning i djupled, rycker framåt 2-5 meter men tvärvänder, för att vara spelbar. Spelare #3 som får bollen av målvakten direktpassar till #5, tar en snabb djupledslöpning för att dra med sig markering. #5 passar tillbaka till #4 som nu är spelbar och som slår långbollen på #3. Stor rörelse är ett måste för att vi skall lyckas med detta och succesivt trycka tillbaka motståndarna tills vi etablerat ett anfallsspel och bollen har kommit upp i banan så vi kan börja etableringsfasen.

 

Fördelar:

  • Underlättar skapandet av lediga ytor nära motståndarnas mål.
  • Väldigt användbart mot det individuella försvarsspelet.
  • Ett bra alternativ mot motståndare som pressar högt med en hög försvarslinje.
  • Höjer bollinnehavet då bollhållaren alltid har lediga ytor och möjligheter att spela bollen vidare på.
  • Tillåter multipla rotationer och tekniska taktiker att bli introducerade i spelet.
  • Tröttar ut motståndarna mentalt och fysiskt.

 

Nackdelar:

  • Kräver en stor del koncentration.
  • Inte speciellt användbar mot försvar som spelar tajt och djupt.
  • Stor risk om bollen tappas, då det inte finns mycket till balans.
  • Kräver god koordination och ett synkroniserat lag, vilket kräver många timmar av träning.
  • Spelarna behöver en hyfsad tekniks begåvning och en bättre taktisk kunskap.
  • Kan bli väldigt endimensionellt, vilket förhindrar det anfallande laget från att använda hotet av 1v1-spel.
  • Väldigt svårt att träna in.

Anfallssystem 4-0

 

Anfallssystem 3-1

3-1 slutade succesivt användas när 4-0 formationen introducerades, men sedan FIFA:s regler uppdaterades 2006 har formationen blivit mer populär igen framför allt då mot ett anfall som tillämpar hög press. Formationen inleds med att tre spelare ställer upp sig defensivt på egen planhalva i väntan på målvaktens utkast. Den fjärde spelaren tar Pivotposition på motståndarens planhalva.  Det finns klara roller för samtliga spelare.

  • Spelaren kallad Balans spelar oftast i mitten av planen för att ge balans till laget. Denne ska dominera spelet via ett solitt passningsspel och flera långdistansskott.
  • Vingen ska vara snabba med ett bra 1v1-spel och ska ge bredd åt laget. De kan spela på motsatt sida av deras ”bästa fot” så att de får bättre förutsättningar att ta skott eller hitta passningar. Idealiskt vore om de förstås vore tvåfotade.
  • Pivoten ska klara av att spela med ryggen mot motståndarnas mål och adderar djup till lagets spel. Denne ska ha ett bra skott och bra visuell förmåga.

 

I uppspelsfasen av anfallet används vanligen formationen 3-1 och den omvandlas sedan till 1-3 i etableringsfasen. Dessa två formationer överlappar varandra och alterneras under spelets gång. Den mer anfallsglada triangeln, 1-3, används när laget är i en jobbig situation, till exempel om laget inte dominerar en match trots att man spelar med en flygande målvakt eller om man inte har lyckats utnyttja det numerära överläget och tiden håller på att rinna ut.

 

Fördelar:

  • Tillåter spelare att använda finter och andra rörelser för att skapa ytor tack vare mängden bredd och djup som finns vid anfallsspelet.
  • Ger rörlighet utan att tappa den taktiska balansen av laget.
  • Det finns alltid två alternativ för bollhållaren.
  • Varje boll som når Pivoten skapar direkta farligheter.
  • Användbar för att snabbt ta sig ur press och en riskfri formation om motståndarna inte pressar högt.
  • Tillåter rotation utan att tappa den defensiva balansen då det försäkras att det alltid finns en eller två spelare bakom bollen.
  • Ger bollhållaren alltid minst två spelare som kan supporta denne, en på samma anfallslinje och en andra spelare som bidrar med djup.
  • Perfekt för att sätta tempo på matchen utan att ta för mycket risk.
  • Erbjuder flertalet möjligheter att bygga anfall och komma till avslut.

 

Nackdelar:

  • Kräver en specialiserad Pivot.
  • En bra press från motståndarna kan förhindra att passningar når lagets Pivot.
  • Motståndarna kan enkelt skapa en kraftig defensiv formation.

 

Här har vi en pivot #5 på topp som vi skall få upp bollen till så att denna eller spelare #4 kan hålla fast bollen tills de andra lyft upp laget. Målvakten kastar antingen direkt till pivoten #5 eller ut bollen till en vinge #4 som håller bred position och spelar över till andra vingen #2 som spelar upp i mitten. Här måste #2 vara vänsterfotad för att detta skall fungera. Spelare #3 blockar.

 

 

Anfallssystem 3-1

 

Anfallssystem 2-2 (Salida de presion)

Detta system var det mest populära när futsalen introducerades. Det finns två anfallslinjer och målvakten; Två spelare är i den första anfallslinjen och två spelare är i den andra anfallslinjen. Alla har väl definierade uppgifter.

– Då systemet är väldigt lätt att förstå, är det en väldigt bra taktik för nybörjare, samt för lag som inte har utvecklat allt för stora futsalkunskaper ännu.

Att komma ur hög press kan vara svårt men då finns den s.k. Salida de presion (att komma ur press).

 

Fördelar:

  • Systemet är ganska statisk utan några större rörelser, vilket gör att den inte är så fysisk påfrestande.
  • Inledningsvis så skapar den lediga ytor i mitten av planen.
  • Den ger det anfallande laget chansen att ta långdistansskott om motståndarna försvarar djupt.
  • Den skapar situationer av numerärt överläge om spelarna lyckas med en 1v1.

 

Nackdelar:

  • Få lediga ytor i de farliga zonerna.
  • Detta innebär att två försvarare kommer vara redo att erbjuda täckning för sina medspelare.
  • Det finns bara en passnings- eller supportspelare fri vid en rotation.
  • Det finns ingen defensiv balans och återerövring är nästan omöjligt, så en dålig passning innebär stora problem.
  • För att denna formation ska fungera bra, krävs det att spelarna måste vara starka i 1v1-spelet.

 

Det finns många varianter att göra detta men denna är den enklaste. Spelare #2 gör en falsk löpning och möter målvaktens utkast och spelar snabbt bollen över till #3. Samtidigt gör #4 en falsk löpning för att öppna ytan åt #2 som får en långboll av #3. Spelare #5 tar ett defensivt ansvar och försöker få med sig sin markering. Notera att här krävs det att #3 är högerfotad.

 

Salida de presion

Etablering

När vi fått över våra motståndare på sin egen planhalva kan vi börja etablera ett inövat anfallsspel för att komma till avslut. 1-2-1 och 2-2 är de vanliga systemen för detta. Tålamod och rörelse heter nyckelorden för att etablera ett spel som trycker ner motståndarna ytterligare så att vi kan komma till avslut. Vi låter bollen förflyttas mellan våra vingar och först när det är dags för avslut så passar vi pivoten. Jag vill att vår målvakt finns med oss högt upp i banan, ungefär vid 10-meterspunkten för att kunna understödja framför allt kontringar som vi kan få emot oss.

V-löpningar i djupled, blocking, rotation och falska löpningar gör att våra motståndare får svårt att markera oss. Att då ha ett par inövade varianter är ett måste. Vi skall titta på några som är lätta att öva in.

Anfallssystem 1-2-1, variant 1

Här använder vi oss av system 1-2-1, även kallad diamanten. I denna variant är målsättningen att få upp bollen på pivoten #5 som spelar ut på en vinge #4 som skjuter. Den andra vingen #3 tar retur eller stöter bollen i öppet mål vid bortre stolpen. Observera att skottet bör gå mot bortre stolpen och gärna lågt. Denna typ används med fördel på lag som stöter högt upp i banan mot oss. När motståndarna ligger lågt i försvaret mot oss gäller det att ha tålamod och bolla bollen fram och tillbaka. Balansspelaren och vingarna byter hela tiden position för att öppna upp motståndarnas försvar medan pivoten är mer statisk och rör sig i en liten triangel runt deras balans som säkerligen markerar denne.

Anfallssystem 1-2-1, variant 1

Anfallssystem 1-2-1, variant 2

Denna variant är rätt enkel och börjar med att #4 inleder med en falsk löpning. #3 passar bollen till #2 när denne möter. Spelare #2 gör en falsk löpning efter passad boll och löper sedan in i mitten i en båge för att komma på skott. Spelare #3 tar ett defensivt ansvar. Spelare #5 söker sig ut mot kanten för att få passen från #2. Spelare #5 håller i bollen tills #2 kommer på skott. Spelare #4 går mot bortre stolpen för retur. Här är det väldigt viktigt att de falska löpningarna sitter.

Anfallssystem 1-2-1, variant 2

Anfallssystem 1-2-1, variant 3

Denna variant är en utbyggnad av variant 2 och är mycket svårare.

Här jobbar vi hårt med falska löpningar. Spelare #3 passar #2 och gör en falsk löpning samtidigt som #4 gör en falsk löpning. Spelare #2 passar #4 och gör en falsk löpning. Spelare #4 passar spelare #5 som är pivot och håller i bollen till #4 kommer på skott. Under tiden söker sig spelare # mot bortre stolpen och spelare #3 tar ett defensivt ansvar.

Anfallssystem 1-2-1, variant 3

Anfallssystem 2-2, variant 1

2-2 uppställning är bra mot defensiva lag som ofta kryper ihop i en liten box. Ofta underlägsna lag som går på kontring. Det är då bra att ha två spelare, här #2 och #3, defensivt och två spelare, här #4 och #5, bakom deras sista försvarslinje. De defensiva spelar fram och tillbaka och väntar på att någon av de offensiva möter i mitten eller spelar som i bilden nedan ut mot hörnflaggan där vingen passar den andra vingen på ett tillslag, bakom motståndarnas försvars-linje.

Anfallssystem 2-2, variant 1

 

Anfallssystem 2-2, variant 2

Denna variant förutsätter att de möter vår 2-2 system med samma system, annars är denna inte tillämpbar.  #2 spelar #3 samtidigt som #4 gör en falsk löpning. #3 spelar tillbaka till #2 på ett tillslag samtidigt som #3 tar en offensiv löpning. #5 drar med sig sin markering samtidigt som han blockar den motståndare som markerar vår #3 och skapar ytan för #3 skott samtidigt som #4 löper mot bortre stolpen.

Anfallssystem 2-2, variant 2

 

Avslut

Den sista fasen i anfallet är avslutet. Det är svårt att träna på annat än skott, oftast som en tåpaj. En regel vid träning för att främja rätt skott vid rätt tillfälle kan vara att skott innanför straffområdet med tåpaj ger dubbla poäng likaså ett hårt vristskott utanför. Ofta ser jag dock spelare som trampar på bollen en eller flera gånger i sökandet på det perfekta målet istället för skottet. En tumregel är att det alltid skall finnas en av våra spelare vid bortre stolpen för att styra in skott.

Avslut

Spelare #4 skall alltid finnas med fart, ofta glidandes, vid bortre stolpen från skottet. Spelare #3 skjuter alltid tåpaj innanför straffområdet. Spelare #2 skjuter alltid ett hårt vristskott i knähöjd vid bortre stolpen.

Tumregler för anfallsspel

  • Håll bredden och öppna upp banan med vingarna
  • Hitta en ny yta – stå aldrig still. Rör dig mot den yta där din medspelare nyss stod.
  • Spelare med boll utmanar motståndare, de andra söker ny yta.
  • Öppna upp passningslinjer genom att möta eller gå ifrån bollinnehavaren.
  • Ha alltid ögonkontakt med bollen samt bollinnehavarens ögon.
  • Passa hellre än att skjuta om du inte är innanför 9 meterslinjen och tvärtom.
  • Dölj dina passningar genom att finta med ögonen.
  • Hårda passningar utmed golvet som är lätta att ta emot och svåra att bryta.
  • Var försiktig med diagonala passningar, risk för kontring.
  • Ha tålamod. Det finns en regel som säger att man minst skall ha fem passningar på offensiv planhalva innan skott så att motståndarna inte hinner organisera sig.
  • Målvakten måste sätta igång spelet snabbt/långsamt beroende på om vi leder eller ligger under.
  • Balansspelaren eller sista man dribblar aldrig.
  • Avsluta alltid med ett hårt skott som inte går att kontra på.
  • Öppna upp planen, lagets wingar slickar sidlinjerna.
  • Tresekundersregeln: Spelarna måste röra sig utan boll. De får aldrig befinna sig på samma plats i mer än 3 sekunder.
  • Vart hittar jag lediga ytor? Ockupera ytorna som dina medspelare skapar.
  • Bollhållaren rör sig mot motståndaren (För att möjliggöra en passning och få försvararen att vända sig om). De andra medspelarna rör sig från motståndarna.
  • Hjälp bollhållaren. Ibland genom att nära dig, ibland genom att ge dig av. Målet är att skapa en öppen passningslinje mellan dig och bollhållaren.
  • Tappa aldrig blicken på bollen eller bollhållaren.
  • Passa och ta en ny löpning avsluta gärna med block.
  • Var en generös passare. Futsal vinns av det lag som gör mest mål, inte alltid av den spelare som gör flest mål.
  • Dölj vart du ska slå dina passningar. Slå inte uppenbara passningar som lätt kan avläsas och brytas av motståndarna.
  • Futsal är en sport för ”lögnare”. Utförandet av finter, trixiga passningar, avledande löpningar m.m.
  • Passningarna måste vara hårda, men inte nonchalanta. Då ges inte motståndarna någon tid att hinna ikapp passningen eller dina medspelare.
  • Var försiktig med passningar som går från en sida till en annan i närheten av ditt egna mål, de som går nära ”D”.
  • Målvakten måste veta hur man ska hantera tempot på matchen. Ligger laget under måste målvakten vara så snabb som möjligt i sitt spel, men om vi leder ska de sakta ned tempot med sina omstarter och utkast.
  • Sista försvarare ska aldrig dribbla, för tappas bollen där och då så kommer anfallaren i bästa fall 1v1 mot målvakten.
  • Döda varje anfall med ett hårt skott för att undvika en kontring.