16 april, 2019

Taktik

Har du läst så här långt så har du nog bestämt dig för att satsa på futsal och är redo för att bestämma vilken taktik vi skall använda. Innan dess bör vi dock beakta följande parametrar som styr vårt val av taktik:

 

  1. Vad är vår strategi? Varför spelar vi och vad vill vi åstadkomma? Vill vi bli svenska mästare eller enbart spela för att ha roligt? I denna bok utgår vi från strategin att vi vill vinna SM-guld med hjälp av motiverade och kunniga spelare.
  2. Vilka är spelarna? Vilka kompetenser har vi i laget? Har vi enbart dribblers så får vi nog inse att vi bör anpassa taktiken efter det och spela på kontring. I boken förutsätter vi att spelarna har varierade kompetenser och satsar på futsal före fotboll.
  3. Vilka är resurserna? Har vi ekonomi för träningsläger? Är tränaren utbildad? Har vi hallar att tillgå? Kan vi träna tre gånger i veckan? Är klubben väl skött? Kan vi locka nya spelare? Här kommer jag utgå från att vi har dåliga resurser, en vardag för en futsalklubb i Stockholm.

 

Vi börjar med en generell definition av vad taktik är taget från Wikipedia:

 

”Taktik är den del av krigskonsten, som behandlar truppernas användning i och för striden. En vanlig definition som belyser skillnaden mellan strategi och taktik är ”strategi är konsten att vinna ett krig, taktik är konsten att vinna ett slag”. Taktiken omfattar grunderna för truppers uppställning, rörelser och strid, beträffande såväl enskilda vapen som större avdelningar, ända till arméer, sammansatta av alla vapen.”

 

Vilken strategi vi väljer är helt upp till den kompetens spelarna har samt vilka förutsättningar för att träna taktik det finns men även vad klubbens sportchef bestämmer givet dennes vision. Man kan inte ha som strategi att vinna SM om man bara tränar en gång i veckan. Om sportchefen bestämmer denna strategi med dessa förutsättningar bör man nog fundera på att byta klubb.

 

Vicente Del Bosque före detta coach för Real Madrid och senare för Spaniens landslag i fotboll är ett av mina föredömen som coach för hans känsla för gruppdynamik och taktik. Med det menar jag att det viktigaste är att vi alla i laget har samma vokabulär och värderingar som känner till och tror på det gemensamt uppsatta målet. Men notera att taktiken är överskattad så länge vi inte kan träna två gånger i veckan på att nöta in rörelsemönster likt i handboll och det kan vi inte i Sverige med vår hallbrist samt det faktum att våra bästa spelare satsar på fotboll hellre än futsal.

Statisk eller dynamisk taktik?

När man satt sin strategi är det dags att bestämma om man vill ha en dynamisk eller statisk taktik. Den dynamiska taktiken innebär att man justerar taktiken efter omständigheterna så som motståndare, tabellplacering, underlag etc. Eller den statiska taktiken som bygger på en enda plan A, som är lättare att lära in och som gör att man blir bättre på sin (enda) plan. I denna bok utgår jag från den dynamiska taktiken som jag föredrar och där jag talar om att ha en plan B och en plan C om inte plan A fungerar. En dynamisk taktik kräver att du har minst en träning i veckan där vi har fokus på detta. Har man bara en träning i veckan är det en statisk taktik som gäller då det är enklare att lära in. Den statiska taktiken kan även gälla landslag som har få timmar för förberedelser. För riktiga futsallag med många tillfällen att träna rekommenderar jag en dynamisk taktik.

 

Taktiken delar jag sedan upp på tre delar – försvarsspel, anfallsspel samt fasta situationer. I just denna ordning skall du träna in detta. Med andra ord att inte börja nöta anfallsspel förrän du har ett försvarsspel som fungerar. Det låter typiskt svenskt och tråkigt men ett anfallsspel kan man improvisera, något som är svårare med försvarsspel då man lyder under motståndarnas taktik. Så improvisera anfallsspelet tills ni har ett försvarsspel som sitter i grunden.

 

Jag såg Norge mot Slovenien på webben. 1-7 i halvtid innan Norge skärpte sig och kom ikapp till 4-8. En riktigt kul halvlek när futsal är som bäst, när en toppnation möter en B-nation. Där avslöjades de taktiska bristerna obönhörligen. Norge försökte pressa högt som vanligt men straffades hårt av de taktiskt fulländade Slovenien som lätt kom ur pressen med en 4-0 formation. Norge hade bara en taktik och kunde inte annat. Den funkar mot andra B-nationer som Sverige, men vill man stiga på rankingen måste man ha en plan B också och börja vinna matcher. De andra nordiska länderna har tagit internationell hjälp för att utveckla sporten. Jag vet inte den norske förbundskaptenens kapacitet men det jag ser utstrålar passivitet där han står med armarna i kors och ser handlingsförlamad ut. Dock skall man veta att de inte har några resurser att förbereda sig mer än ett tiotal träningar tillsammans per år. Då är man fast i sin plan A. När man valt taktik skall man sedan förbereda laget genom att välja en skola som passar spelarna och den tid som finns tillgänglig att träna in detta.

Skolor

Det finns två taktiska skolor, eller synsätt, som jag vill kalla den ryska och den spanska beroende på att deras landslag spelar på ett karakteristiskt sätt samt att de två är vitt skilda. Sen har vi den svenska skolan som kan passa till att börja med för nya lag att använda eftersom den är enkel att implementera med få träningar. Har vi två eller fler träningar per vecka kan vi försöka oss på den ryska eller spanska som kräver mycket stor förståelse, någon som tar tid och kan bli tråkigt för spelare som bara vill spela. Med endast en träning i veckan är dynamisk taktik i kombination med den spanska skolan en överkurs. Försök då istället träna in ett system för försvar – statisk taktik i kombination med den svenska skolan. Anfallstaktiken kan vi i värsta fall improvisera. Välj den skola som du tror passar ditt lag bäst och utgå från denna som startpunkt. Känner du att den begränsar Er så byt. Jag rekommenderar att börja med den svenska för att fortsätta med den ryska och först när vi har spelat ihop oss ge oss på den spanska.

Den svenska skolan

Denna skola är demokratiskt och bygger på att man byter man mot man. Pivot byter mot pivot och balans mot balans. En bra modell för att den låter spelarna ta ansvar i par över en position och de kan då se till att de inte är inne för länge, vilket annars är vanligt bland odisciplinerade spelare. En fördel med detta är att laget kan hålla ett högt tempo hela matchen och pressa motståndarna. Nackdelen är att man får ett lag som är ojämnt och kräver mycket träning för att få samspelt då laget aldrig ser lika ut någon gång under matchen och spelarna spelar med olika medspelare hela tiden.  Bytena som sker hela tiden är störande för vår rytm när spelare byter olika ofta. Taktiskt sett har vi en #1 plan, med andra ord statisk taktik, vi håller oss till och tränar den hårt. Vi har en #1 hörnvariant, vi har en #1 försvarstaktik etc.

Den ryska skolan

Här byter vi hela fyror tillsammans samtidigt.  En bra modell för att det är lätt att spela ihop dessa fyror genom t.ex. match mot varandra på träningar. Nackdelen är att det är svårt att få fyrorna att byta samtidigt. Min erfarenhet säger att gnället som uppstår på bänken för att spelare inte byter i tid är förödande och haltande fyror är ett stort problem. I detta fall bör man ha en bytescoach så att coachen får inrikta sig på coachning. Bytescoachen ser enbart till att spelare inte är inne för länge och att fyrorna byter en jämn takt. En fruktansvärt onödig roll tycker jag men viktig om spelarna inte är disciplinerade. Fördelen med detta system är att vi har två lag i laget. Varje fyra är en egen enhet som kan sätta sina egna regler och kan skifta taktik mellan bytena. Två fyror som spelar helt annorlunda är ett giftigt vapen.

Bytena sker genom att en spelare håller bollen djupt defensivt, gärna i anslutning till avbytarbänken, medan de andra tre byter. När de tre har bytt byter den siste spelaren och anfallet startar. Dock endast om motståndarna inte har hög press på oss. Då försöker vi endast byta vid död boll och egen inspark. Denna modell är en bra fortsättning om man vill addera mer taktik till den svenska modellen. Vi har här en dynamisk taktik där vi förändrar oss baserat på omständigheter som motståndare, underlag, ställning i matchen etc.

Den spanska skolan

I Spanien så matchar man sina bästa spelare hårt. Avbytarna finns endast för att ge stjärnorna tid att vila. Ungefär 75% av matchen spelar stjärnorna. Detta system är att föredra om man har ett spelarmaterial för detta men kommer nog inte fungera i det ännu omogna och jämlika Sverige? Detta kan dock vara en modell för ett landslag som inte har lika stor möjlighet som ett klubblag att träna tillsammans. Spanien är ju världsledande inom futsal så de borde veta. Spelarna byter när de är trötta, kanske en gång per halvlek men det krävs spelare med god fysik för detta.

Översikt över taktik i futsal

För att strukturera upp taktik i futsal och dess olika element och hur de hänger samman kan en s.k. mind-map användas så vi lättare förstår samband. Detta kapitel om taktik förhåller sig till denna mindmap. Man läser den inifrån och ut, dvs taktik delas upp i anfalls och försvarstaktik men först bör du göra ett taktikval baserat på dina förutsättningar.

 

 

Pedagogik

I världen finns det många bra coacher inom lagidrott men få kan hantera utlärning av dessa kunskaper. Pedagogik är inte coachernas starka sida har jag märkt. Min mentor Mico Martic har tex väldigt svårt att hålla taktiktavlan på rätt sätt och använda vedertagna symboler på rätt sätt. Så vad är rätt sätt att hålla en taktiktavla? För det första ska du hålla den vertikalt och inte horisontellt. Dvs de båda målen skall vara upp och ned på tavlan, inte på sidorna. Sen skall du ha rätt mål uppåt och det är motståndarnas mål. Det är så vi oftast ser spelplanen, ur vår målvakts perspektiv. Sen skall du försöka dra magneterna, som det oftast är, sakta så vi hinner med att förstå. Dra undan handen några sekunder så vi får se hela bilden innan du flyttar nästa magnet, lugnt och sakta. Magneterna ska inte vara i samma färg som spelplanen så man ser. Gärna extra stora magneter och kanske även mindre magneter för motståndarna som ger oss en bra känsla av överlägsenhet? Använder du penna skall du försöka hålla dig till vedertagna symboler. Det vanligaste misstaget är man blandar ihop bollbana ( ___ ) med löpbana ( —- ). Här följer de symboler jag använder mig av i boken fortsättningsvis.